הרשל, הלך בדרך שוק הרוכלים, כאשר המחשבות הרודפות את מוחו היגע, נקטעו באחת כשעינו קלטה עדר סוסים משובחים.
בהתקרבו לעדר הסוסים, שמע את הכרוז צועק בקול כי עליו למכור את כל הסוסים באותו היום ולכן מחירו של כל סוס יעמוד רק על 10 לירות.
הרשל, המעורה במחירי הסוסים, הבין כי מצא מציאה והחל לפשפש בכיסיו הריקים, ומשלא מצא אגורה שחוקה רץ לביתו וסיפר לאביו על גודל המציאה.
אביו הביט בו ובספריו וסירב לספק לו את המבוקש.
הרשל, שתחנוניו לפני אביו לא הושיעו, כאב את איבוד ההזדמנות שנקרתה בפניו ויצא מאוכזב.
לאחר חודשים רבים בהם הדבר לא נשכח, שוב עבר הרשל בכיכר השוק וראה כי אותם סוסים משובחים שוב מועמדים למכירה, כאשר מחירם כיום 1000 לירות האחד.
נחמץ ליבו של הרשל על אובדן המציאה והלך לאביו לספר לו בכאב על הטעות המרה.
אביו הכניס ידו לכיסו ושלף 2,000 לירות ואמר : גש וקנה 2 סוסים.
הרשל הביט בו המום, ושאל : הכיצד כשמחירם היה 10 לירות סירבת לאחד והיום כשמחירם 1000 לירות אתה נותן לי לקנות שניים.
אביו ענה : כשהמעות חסרים בכיסך, גם לאגורה יש משקל כבד; וכשכיסיך מלאים, לא יחושו בחסרונם של אלפים.
המשלים היהודים העתיקים כבר כמעט ולא מסופרים, אך מוסר ההשכל שלהם נכון גם היום, אם כי אינו ממומש .
רבים מאיתנו, מחפשים לנצל הזדמנויות, גם כאשר אין בידנו את היכולת האמיתית לממשם. חלקנו מצליחים בכך, אבל הרוב, מתרסקים למציאות קשה.
על מנת להצליח בניצול הזדמנות עלינו להכיר את כל המשתנים שלנו ושל הסביבה.
לא אחת, נפעל בחוכמה אם נוותר על "מציאה".
בדר"כ, דווקא חסרון הכיס הוא שגורם לנו לבחון בעין אוהדת כל "הזדמנות" שנקרית לנו בדרך, בתלבושת של הזדמנות למשהו טוב. נטיב עם עצמנו אם נעצור ונבחן אם נכון הדבר עבורנו.
רוב הציבור בארץ הינו ציבור של שכירים, המתקשים בניהול התקציב החודשי וחולמים על ההזדמנות שתוציא אותם ממעגל תשלומי המשכנתא .
הכללים להצלחה בניצול הזדמנות אינם מורכבים כלל ועיקר, אך קשים ליישום בעיקר בשל ההתלהבות הרבה שאוחזת בנו כאשר אנו כבר מדמים עצמנו גרים בוילה מפוארת ונוהגים ביגואר אדומה.
הכללים הפשוטים
- בחן אם אכן מדובר בהזדמנות
בטרם נעוט על "ההזדמנות", עלינו לוודא כי אכן מדובר בהזדמנות, אחרת נפעל כמהמרים, וכטבעם של הימורים, לרוב מפסידים ולעיתים רחוקות מרווחים.
הבחינה נשמעת קשה אך לאו דווקא,
1.1. קודם כל הכר את המוצר ו/או השירות - אפיין אותו.
1.2. בדוק מוצרים ו/או שירותים מקבילים או דומים באמצעות אתרי חיפוש שונים.
1.3. התייעץ עם מומחים, חלקם ישמחו לסייע חינם, באמצעות הרשתות החברתיות.
1.4. בחן היתכנות ברמת עלות / תועלת.
1.5. אבחן את אוכלוסיית היעד.
1.6. בנה לעצמך תרשים ראשוני של תכנית עסקית : עלות ההשקעה למול אפשרויות ההכנסה.
1.7. אל תייפה את התמונה - נהפוך הוא, הוסף משתנים של קושי וסיכון.
- בחן את עצמך
2.1. האם יש לך היכולת הכלכלית להשקיע ?
2.2. האם יש לך היכולת האישית להניע ?
- אם אכן מדובר בהזדמנות, אבל בסעיף 2 התשובות שליליות, עדיין יש ביכולתך לנצל ההזדמנות, אך לא לבד.
3.1. האם יש לך קשרים עם גורמים שיכולים ליישם ?
3.2. היה והתשובה לשאלה קודמת שלילית - התחבר ליועץ שיוכל להוביל אותך לגורמים אלה.
- זכור כי יש לפחות עוד אחד שחושב כמוך.
4.1. הזמן הוא גורם מהותי.
4.2. התחרות מועילה להעלאת המודעות.
4.3. בדל את המוצר ו/או השירות.
- זכור כי עדיף להרוויח פחות, מאשר לא להרוויח כלל או להפסיד.
5.1. הכנס שותפים שיכולים לסייע לקידום הנושא.
5.2. אם אין לך כסף משלך, אל תמהר להלוואות שאין לך היכולת להחזיר מהכנסתך השוטפת.
5.3. בני המשפחה, מרכיב חשוב להצלחה - הירתמותם, תקדם את ההצלחה.
לא אחת נשמעת האמרה כי "יש להיות במקום הנכון ובזמן הנכון", בהקשר להצלחתו של אחר. אך לא כך הם פני הדברים. לא כל אחד מזהה את ההזדמנות שנקרית בדרכו ולא כל אחד מסוגל לממשה.
יתרה מכך, ניצול הזדמנות, כרוך בהשקעה רבה ואינטנסיבית של בדיקת היתכנות ובחינת אלטרנטיבות שונות כמו ייעוץ עסקי, שלא אחת יורדת לטמיון.
אכן לעיתים נמצא גם מקרים של "מזל" אך אלה נדירים ביותר; על כל הזדמנות שנוצלה בהצלחה נמצא עשרות אלפים שנכשלו.
על כן, בטרם רצים קדימה ומשקיעים, עלינו לוודא כי אנו ערוכים ומוכנים גם להפסדים, ולא, הנפילה עלולה לרסק אותנו לבלי שוב.