למידע השאירו פרטיכם כאן!

סוכן הביטוח הוא בעצם מנהל עסק עם שירות מתמשך

מאמרים » יזמות עסקית » סוכן הביטוח הוא בעצם מנהל עסק עם שירות מתמשך
שלומית יהב | 1.1.2014

סוכן הביטוח הוא בעצם מנהל עסק עם שירות מתמשך

סעיף 32 בחוק חוזה הביטוח 1981 הגדיר : "סוכן ביטוח - מי שעוסק בתיווך ביטוחים בין מבוטחים לבין מבטחים".

הגדרה זו מעידה על מעמד מיוחד בו סוכן הביטוח הינו מתווך בין מבוטח לבין מבטח ומשכך הרי שהוא אוחז בתפקיד חשוב ומיוחד של איש מקצוע המספק שירות ללקוחו .

עוד באותו חוק, סוכן הביטוח מקבל מעמד של שלוחה של חברת הביטוח בכלל ההיבטים : כריתת חוזה הביטוח, חובת הגילוי, קבלת דמי ביטוח ומתן הודעות של המבוטח.

משתמע, כי סוכן הביטוח, אף אם מדובר בעובד עצמאי, הרי שהוא "מטעם חברת הביטוח".

עם השנים, הוספו רבדי חקיקה נוספים אשר הוסיפו משמעויות רבות לתפקיד סוכן הביטוח החל מהליך הרישוי המורכב וכלה במסמך הנמקה וחוזר השירות.

לאורך השנים, חברות הביטוח ראו והתייחסו לסוכני הביטוח כאנשי מכירות מטעמם, אע"פ שמדובר בעצמאים המנהלים את עיסקם,  והקימו  סביבם תשתית רחבה של שירותים בצד תמריצים יוצאי דופן.

סוכני הביטוח, אשר תוגמלו בעיקר בגין מכירה חדשה , הקדישו את עיקר תשומת הלב למכירות ולניהול המכירה תוך שהם , לא פעם, שוכחים כי הם הם אלה האמורים להמשיך ולהעניק את השירות שלאחר המכירה.

השירות בעולם הביטוח, בשונה מעולמות אחרים, הינו מורכב ואחריות הסוכן היא בלתי נגמרת.

בכדי להבין את משמעות הדבר, נשתמש בדוגמא מעולם הקמעונאות, נדמיין בעל חנות למוצרי אלקטרוניקה המוכר בחנותו מוצרים מיצרנים שונים. כאשר בעל החנות מוכר מוצר הרי שהאחריות והשירות לאותו מוצר ניתנים על ידי היצרן . מכך שלאחר שבעל החנות מכר את המוצר, האחריות עוברת ליצרן. עקרונית זהו בדיוק איש מכירות : מייעץ  ללקוח טרום מכירה, מבצע את המכירה, גובה את התשלום ודואג להספקת הסחורה או מתוך המלאי או במשלוח ישירות מהיצרן. לאחר ביצוע המכירה, בעל החנות – איש המכירות – דיי יוצא מהתמונה.בנוסף חשוב לבצע  השוואה בין מוצרים לדוגמה חברת השוואת ביטוח רכב , סקר שוק הוא כלי חזק .

לעומת בעל החנות למוצרי אלקטרוניקה, סוכן הביטוח, הגם שהוא משמש כשלוחה של חברת הביטוח, אינו יכול להסתפק באחריותה של חברת הביטוח כלפי לקוחותיו, ומעצם עיסוקו ורשיונו, חלה עליו חבות ואחריות כלפי לקוחותיו, אשר מתחילה מחובת הייעוץ (בתחום הביטוח הפנסיוני) ממשיכה במסמך ההנמקה ובמתן שירות מתמשך לאורך כל ציר הזמן  בו הלקוח נחשב לקוחו של אותו סוכן.

בפועל, סוכן הביטוח אינו מסיים את תפקידו לאחר סיום המכירה, ויכול שיספק שירות של 30-40 שנה על אותה מכירה בודדת שביצע , מכך, שסוכן הביטוח אינו יכול לנהוג כאיש מכירות כי אם עליו לראות עצמו כאיש עסקים האמור לנהל את עסקו בהתאם לדרישות החוק ומערך השירותים הנחוץ לעסקו בביטוח.

סוכני ביטוח אשר התרגלו לראות עצמם כאנשי מכירות, מגלים לאחר מספר שנים, ככל שתיקם גדל והתבגר, כי הצורך במתן שירות מקצועי, הולך וגובר ועימו סך ההוצאות בניהול מערך השירותים שעליהם לספק ללקוחותיהם.

זאת ועוד, השינויים הרגולאטוריים המחייבים את סוכן הביטוח להתעדכן ולהשתכלל מחייבים שינוי תפישה אצל סוכן הביטוח ועליו להפוך מאיש מכירות לאיש עסקים בעל חזון, אסטרטגיה ותכנית עבודה יישומית, המאפשרת מתן שירותים מתמשכים בעסקו. רק כך יוכל לנהל את עסקו כראוי ולראות רווח ראוי לעבודתו.